Lluís Jofre, nomenat director del projecte CARNET i de la càtedra d’empresa SEAT-UPC

La direcció del 'hub' en recerca i innovació CARNET —Cooperative Automotive Research Network—, centrat en l’àmbit de l’automoció i la mobilitat urbana del futur, i la càtedra d’empresa SEAT-UPC, impulsora del projecte, s’ha unificat enguany en la figura de Lluís Jofre, enginyer de Telecomunicacions per la UPC i professor de l’ETSETB. L’acompanya, en la direcció acadèmica de la mateixa Càtedra, Robert Griñó, director de l’Institut d'Organització i Control de Sistemes Industrials (IOC).

Font: Sala de Premsa de la UPC

Lluís Jofre, enginyer de Telecomunicacions per la UPC i professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), ha assumit recentment la direcció de CARNET, en substitució del professor Jaume Barceló, que ocupava el càrrec des de la posada en marxa del projecte, el 2016, i que havia demanat el relleu per assumir altres responsabilitats. Lluis Jofre ha assumit també la direcció de la Càtedra SEAT-UPC d'Excel·lència i Innovació en Automoció per a la Mobilitat Sostenible, a càrrec de Pedro Díez fins al seu nomenament com a director de l’Escola de Camins. Aquesta càtedra d’empresa està centrada en la formació, la recerca i la transferència de coneixement en el sector de l’automoció i és des d’on s’ha gestat la posada en marxa de CARNET.

Vinculat al Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, i investigador del grup d´Antenes i Sistemes Radio (ANTENNALAB), Lluis Jofre ha dirigit, els darrers anys, la Càtedra d’empresa Telefónica-UPC, càrrec que va interrompre quan va assumir altres responsabilitats vinculades a la política universitària i de recerca: primer com a director general d’Universitats de la Generalitat de Catalunya, i després com a secretari d’Universitats i Recerca. Anteriorment, havia estat al capdavant del Pla Estratègic per a la Societat de la Informació a Catalunya, de la Fundació Catalana per a la Recerca i de el programa EnginyCAT de promoció de les enginyeries.

Consolidar la recerca en mobilitat urbana a Europa

CARNET és el primer hub d’investigació i innovació centrat en l’àmbit de la mobilitat urbana a Barcelona. Impulsat per la UPC, Volkswagen Research i SEAT, és la primera plataforma de coneixement i de col·laboració entre la indústria i la universitat. Està oberta a la participació d’institucions i d’empreses que vulguin donar resposta als reptes de la mobilitat urbana. La iniciativa, coordinada pel Centre d’Innovació i Tecnologia de la Universitat (CIT UPC), compta actualment amb el suport d’altres socis empresarials, com ara Altran, Applus+ Idiada, Ficosa, el RACC i Rucker Lypsa.

La unificació en la direcció del projecte CARNET i de la càtedra SEAT-UPC respon a la voluntat de la Universitat de consolidar la tasca realitzada per l’anterior direcció, i especialment en la identificació i cohesió de la recerca que es fa a la UPC en els nous àmbits relacionats amb la futura mobilitat urbana. Amb la nova direcció es continuarà impulsant la participació d’aquests grups en projectes europeus però amb un nou al·licient: apostar per formar part del KIC (knowledge and innovation communities) en mobilitat urbana que s’està configurant a Europa per al 2018.

Actualment, CARNET treballa en diferents projectes que estan transformant l’automoció i revolucionaran la mobilitat urbana: aplicacions mòbils per conèixer les millors rutes i opcions de transport, sistemes intel·ligents de gestió del trànsit i del transport, robots d’ajut a la mobilitat, o innovadors sistemes de comunicacions i de connectivitat, entre d’altres, que faran de les àrees metropolitanes espais més intel·ligents i millors per viure. També s’investiguen noves plataformes de cotxe compartit i sistemes flexibles de transport públic sota demanda, porta a porta, per facilitar la mobilitat, i estalviar recursos i temps.

La nova direcció també seguirà incidint en la implicació de les administracions públiques, especialment l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, en les iniciatives engedades.