Una professora de l’ETSETB desenvolupa un sistema per trobar la recepta d’un plat a partir d’una fotografia.

Amaia Salvador presenta un treball pioner en intel·ligència artificial desenvolupat al Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Si mai us heu preguntat per la recepta del plat que teniu davant, des d’aquest diumenge teniu una nova eina que us pot ajudar. Pic2recipe és el projecte d’investigació desenvolupat per Amaia Salvador durant la seva estada l’any passat a al Massachusetts Institute of Technology (MIT). A partir d’una fotografia presa des del mòbil, podeu buscar-ne la seva recepta des d’aquesta pàgina.

Es tracta d’una aplicació d’intel·ligència artificial, en concret, de l’anomenat aprenentatge profund (deep learning) que ha revolucionat el panorama tecnològic. Amaia Salvador, investigadora de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), explica que “l’aprenentatge profund permet que una màquina o robot aprengui a partir de grans volums de dades que podem trobar avui en dia a Internet a resoldre una tasca molt millor del que ho podem fer els humans”. Així, la seva tasca va ser dissenyar un algoritme capaç d’aprendre d’una col·lecció de més d’un milió de receptes amb fotografies construïda al laboratori del Professor Antonio Torralba del MIT. A partir d’una fotografia del plat, Pic2recipe troba la recepta correcta el 65% de les vegades.

Salvador ha presentat el seu treball aquest cap de setmana a Hawaii al CVPR, una conferència amb més de 5000 assistents que compta amb importants patrocinis dels principals gegants tecnològics mundials com Facebook, Google o Uber. Aplicacions com el diagnòstic mèdic o la conducció automàtica dels cotxes estan cridades a ser les primeres a impactar en les nostres vides en la que alguns preveuen com la quarta revolució industrial. Salvador, però, no amaga la seva preocupació sobre el seu futur laboral al nostre país. “A dia d’avui, les principals inversions en intel·ligència artificial es troben en països com el Canadà, Xina o els Estats Units. Crec que estem perdent una excel·lent oportunitat. Si les coses segueixen com fins ara, tant jo com els meus companys de doctorat haurem de marxar a l’estranger per poder desenvolupar la nostra carrera professional.” Per tal de difondre la intel·ligència artificial, Salvador també imparteix a l’Escola de Telecomunicacions de la UPC un curs sobre aprenentatge profund, disponible en línia de forma lliure i gratuïta.

El projecte ha rebut l’atenció de mitjans internacionals com la BBC, TechCrunch, MIT News, ZDNet o Digitaltrends, i ha rebut el finançament del Qatar Computing Research Institute (QCRI), el Fons de Desenvolupament Regional Europeu (FEDER) i l’Estat Espanyol.

Més informació: amaia.salvador@upc.edu i xavier.giro@upc.edu

Fotografia estreta del la pàgina de Twitter del professor Jordi Torres